[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) ::
جلد 6 شماره 5 صفحات 46-40 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارتهای نظم دهی هیجانی بر بهزیستی روان شناختی دانشجویان پرستاری
سحر محرابی پری ، گلین مهدی نژاد گرجی ، مسعود خاکپور ، پریسا سنجری باجگیران ، زهره آقابابایی ، غلامحسین صابری
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، G.mahdinejad@yahoo.com
چکیده:   (5313 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های نظم­دهی هیجانی بر بهزیستی روان­شناختی دانشجویان پرستاری دختر دارای نشانگان افسردگی، اضطراب و استرس می­باشد.
روش کار: این پژوهش از نوع مطالعه نیمه تجربی است و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده­است. برای دستیابی به هدف مذکور با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده، 3 گروه به طور تصادفی انتخاب و پرسشنامه نشانگان افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) بر روی تمامی آنان اجرا گردید. سپس از بین دانشجویان دارای نمره بالا در افسردگی، اضطراب و استرس، تعداد 24 نفر به طور تصادفی در دو گروه مداخله (12 نفر) و کنترل (12 نفر) جایگزین شدند. آموزش تنظیم هیجان برای گروه مداخله با کسب رضایت از آن­ها به مدت 8 جلسه 60 دقیقه­ای اعمال گردید. ابزار مورد استفاده در این پژوهش نیز پرسشنامه بهزیستی روان­شناختی ریف (SPWB) و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) بود.
یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد که آموزش مهارت­های نظم­دهی هیجانی در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری در افزایش بهزیستی روان­شناختی دانشجویان پرستاری دارای نشانگان افسردگی، اضطراب و استرس موثر بوده است (0.001p<).  
نتیجه گیری: از آنجا که آموزش مهارت­های نظم­دهی هیجانی بر افزایش بهزیستی روان­شناختی دانشجویان پرستاری دارای نشانگان افسردگی، اضطراب و استرس مؤثر بوده ­است، می تواند در ارتقای سلامت روان دانشجویان مورد استفاده واقع گردد.
 
واژه‌های کلیدی: نظم دهی هیجانی، بهزیستی روان‌شناختی، افسردگی، اضطراب، استرس
متن کامل [PDF 542 kb]   (1842 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/8/4 | پذیرش: 1396/9/25 | انتشار: 1396/9/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrabi Pari S, Mahdinejad Gorji G, Khakpour M, Sanjari Bajgiran P, Aghababaee Z, Saberi G. Effectiveness of emotion regulation skills training on psychological well-being of nursing students . 3 JNE 2018; 6 (5) :40-46
URL: http://jne.ir/article-1-701-fa.html

محرابی پری سحر، مهدی نژاد گرجی گلین، خاکپور مسعود، سنجری باجگیران پریسا، آقابابایی زهره، صابری غلامحسین. اثربخشی آموزش مهارتهای نظم دهی هیجانی بر بهزیستی روان شناختی دانشجویان پرستاری . آموزش پرستاری. 1396; 6 (5) :40-46

URL: http://jne.ir/article-1-701-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645