بررسی ارتباط عوامل تنش زای محیط بالین و خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 94
|
شراره خسروی ، محبوبه سجادی ، فاطمه مهرابی |
کارشناس ارشد پرستاری داخلی جراحی،گروه پرستاری، دانشکده پرستاری ، دانشگاه علوم پزشکی اراک ، اراک، ایران ، fmehrabi1392@gmail.com |
|
چکیده: (3125 مشاهده) |
مقدمه: آموزش بالینی، بخش اساسی و مهم آموزش در علوم پزشکی میباشد که برای تربیت افراد کارآمد و شایسته ضروری میباشد. دانشجویان پرستاری با تنشهای زیادی به خصوص در محیط بالین مواجه میباشند. این تنشها میتوانند مانع از تربیت پرستاران ماهر و خودکارآمد گردد. هدف از این پژوهش تعیین ارتباط عوامل تنش زای محیط بالین و خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری میباشد.
روش کار: این مطالعه همبستگی در سال تحصیلی 93-94 بر روی کلیه دانشجویان پرستاری سال چهارم (ترم 7 و 8) که به روش سرشماری انتخاب شدند (88 نفر)، در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد. ابزارگرد آوری دادهها شامل سه قسمت؛ اطلاعات فردی، پرسشنامه ارزشیابی تنش محیط بالین کک وکلیهامر و پرسشنامه خودکارآمدی بالینی بود. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرم افزار SPSS نسخه 21 و آمار توصیفی و همبستگی پیرسون انجام شد.
یافتهها: نمره خودکارآمدی دانشجویان پرستاری 19/21±8/152 بود که در سطح بالا قرار میگیرد. بیشترین امتیاز مربوط به حیطه انجام برنامه مراقبتی (9/84±5/11) و کمترین امتیاز مربوط به ارزشیابی برنامه مراقبتی (11/80±5/16) بود. نمره تنش محیط بالین در آنها 13/12 ±46/54 بود که "اولین تجربه بالین" به عنوان تنش زا ترین آیتم شناخته شد. بین عوامل تنش زای محیط بالین و خودکارآمدی بالینی دانشجویان عرصه پرستاری ارتباط آماری معناداری مشاهده نشد. اگرچه بین تنش محیط بالین و خودکارآمدی با جنسیت و معدل ارتباط آماری معناداری وجود داشت (05/0P<).
نتیجه گیری: طبق یافته اصلی این مطالعه، ارتباطی بین تنش محیط بالین و خود کارآمدی بالینی یافت نشد. اما با عنایت به اینکه محیط آموزش بالین مهمترین بخش در آموزش پرستاری است و دانشجویان پرستاری بیشتر وقت تحصیل خود را در محیط بالین سپری میکنند، توجه به کاهش تنش در این محیط و به دنبال آن خودکارآمدی دانشجو اهمیت ویژهای دارد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش بالینی، خود کارآمدی بالینی، تنش محیط بالین، دانشجویان پرستاری |
|
متن کامل [PDF 838 kb]
(1677 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/11/26 | انتشار: 1398/4/24
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|