[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 50-44 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط عوامل تنش زای محیط بالین و خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 94
شراره خسروی ، محبوبه سجادی ، فاطمه مهرابی
کارشناس ارشد پرستاری داخلی جراحی،گروه پرستاری، دانشکده پرستاری ، دانشگاه علوم پزشکی اراک ، اراک، ایران ، fmehrabi1392@gmail.com
چکیده:   (3125 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی، بخش اساسی و مهم آموزش در علوم پزشکی می‌باشد که برای تربیت افراد کارآمد و شایسته ضروری می‌باشد. دانشجویان پرستاری با تنش‌های زیادی به خصوص در محیط بالین مواجه می‌باشند. این تنش‌ها می‌توانند مانع از تربیت پرستاران ماهر و خودکارآمد گردد. هدف از این پژوهش تعیین ارتباط عوامل تنش زای محیط بالین و خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری می‌باشد.
روش کار: این مطالعه همبستگی در سال تحصیلی 93-94 بر روی کلیه دانشجویان پرستاری سال چهارم (ترم 7 و 8) که به روش سرشماری انتخاب شدند (88 نفر)، در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد. ابزارگرد آوری داده‌ها شامل سه قسمت؛ اطلاعات فردی، پرسشنامه ارزشیابی تنش محیط بالین کک وکلیهامر و پرسشنامه خودکارآمدی بالینی بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق نرم افزار SPSS نسخه 21 و آمار توصیفی و همبستگی پیرسون انجام شد.
یافته‌ها: نمره خودکارآمدی دانشجویان پرستاری 19/21±8/152 بود که در سطح بالا قرار می­گیرد. بیشترین امتیاز مربوط به حیطه انجام برنامه مراقبتی (9/84±5/11) و کمترین امتیاز مربوط به ارزشیابی برنامه مراقبتی (11/80±5/16) بود. نمره تنش محیط بالین در آنها 13/12 ±46/54 بود که "اولین تجربه بالین" به عنوان تنش زا ترین آیتم شناخته شد. بین عوامل تنش زای محیط بالین و خودکارآمدی بالینی دانشجویان عرصه پرستاری ارتباط آماری معناداری مشاهده نشد. اگرچه بین تنش محیط بالین و خودکارآمدی با جنسیت و معدل ارتباط آماری معناداری وجود داشت (05/0P<).
نتیجه گیری: طبق یافته اصلی این مطالعه، ارتباطی بین تنش محیط بالین و خود کارآمدی بالینی یافت نشد. اما با عنایت به اینکه محیط آموزش بالین مهم‌ترین بخش در آموزش پرستاری است و دانشجویان پرستاری بیشتر وقت تحصیل خود را در محیط بالین سپری می‌کنند، توجه به کاهش تنش در این محیط و به دنبال آن خودکارآمدی دانشجو اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، خود کارآمدی بالینی، تنش محیط بالین، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 838 kb]   (1677 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/11/26 | انتشار: 1398/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khosravi S, Sajadi M, Mehrabi F. Relationship between Clinical Environment Stressors and Nursing Students Self-Efficacy in Clinical Performance. 3 JNE 2019; 8 (2) :44-50
URL: http://jne.ir/article-1-1011-fa.html

خسروی شراره، سجادی محبوبه، مهرابی فاطمه. بررسی ارتباط عوامل تنش زای محیط بالین و خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 94. آموزش پرستاری. 1398; 8 (2) :44-50

URL: http://jne.ir/article-1-1011-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645