ارتباط مزاج با انگیزش تحصیلی در دانشجویان رشته پرستاری و مامایی
|
الهام بنائی ، شهناز پولادی ، مسعود بحرینی، رحیم طهماسبی |
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشکده پرستاری و مامایی، بوشهر، ایران ، Sh.pooladi@bpums.ac.ir |
|
چکیده: (1880 مشاهده) |
مقدمه: تمایلات و انگیزشهای فردی در افراد متفاوت با توجه به مزاجهای گوناگون متفاوت است. لذا این مطالعه با هدف بررسی رابطه مزاج با انگیزش تحصیلی در دانشجویان رشته پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نیمسال دوم تحصیلی 97-1396 انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 296 دانشجوی رشته های پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نیمسال دوم سال تحصیلی 97-1396 انجام شد. نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه های مزاج شناسی مجاهدی(1393) و انگیزش پیشرفت تحصیلی والراند(1992) به صورت خود گزارشی جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 22 با ارائه شاخصهای توصیفی روش های آمار توصیفی و آزمون های کای-دو در سطح معنیداری کمتر از 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: از بین 296 دانشجو، 94 نفر(8/31 درصد) دارای مزاج سرد و خشک ، 93 نفر(4/31 درصد) دارای مزاج سرد و تر ، 55 نفر(6/18 درصد) دارای مزاج گرم و تر و 54 نفر(2/18درصد) دارای مزاج گرم وخشک بودند. اکثر دانشجویان(33/69 درصد) از انگیزش تحصیلی خوبی برخوردار بودند. میانگین نمره انگیزش تحصیلی به ترتیب در دانشجویان با مزاج سرد و تر(6/18 ± 42/124)، مزاج سرد و خشک(01/20 ± 48/114)، مزاج گرم و تر(11/20 ±84/134) و مزاج گرم و خشک(74/20 ±39/137) بیانگر تفاوت معنا دار انگیزش تحصیلی دانشجویان با توجه به مزاج های آنان می باشد( 001/0>p) به نحوی که بالاترین انگیزش تحصیلی در دانشجویان با مزاج گرم و خشک و کمترین انگیزش تحصیلی در دانشجویان با مزاج سرد و خشک مشاهده شد.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد مزاج می تواند نقش تعیین کننده ای در میزان انگیزش تحصیلی فرد داشته باشد. لذا پیشنهاد می گردد با بکارگیری آموزه های طب سنتی و اصلاح مزاج توسط سیاستگزاران عرصه بهداشتی و همچنین متولیان امر آموزش، زمینه ارتقاء سطح انگیزش تحصیلی در دانشجویان فراهم گردد.
|
|
واژههای کلیدی: دانشجویان پرستاری، انگیزش تحصیلی، مزاج |
|
متن کامل [PDF 252 kb]
(1149 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/6/30 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|