[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1400 ) ::
جلد 10 شماره 6 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سطح آمادگی یادگیری خودراهبر در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سلیمان احمدی ، سمیه سهرابی ، امین حبیبی ، ندا عرب زاده
ﮔﺮوه آموزش پزشکی، داﻧﺸﻜﺪه مجازی آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، nedar8890@gmail.com
چکیده:   (136 مشاهده)
مقدمه: یادگیری خودراهبر یکی از مهم‌ترین صلاحیت‌هایی است که باعث استقلال فرد در یادگیری و زمینه‌ساز یادگیری مادام‌العمر می‌شود. در حرفه پرستاری با توجه به رشد روزافزون دانش و پیشرفت تکنولوژی، خودراهبری در یادگیری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
روش کار: در این مطالعه تحلیلی- مقطعی، جامعه پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد پرستاری بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 99-98 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه حداقل 225 نفر برآورد شد که به روش طبقه‌ای-تصادفی از میان دانشجویان مورد مطالعه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ای مشتمل بر دو بخش استفاده شد. بخش اول پرسشنامه شامل اطلاعات فردی-اجتماعی شرکت‌کنندگان بود. بخش دوم پرسشنامه به ارزیابی سطح آمادگی یادگیری خودراهبر دانشجویان می‌پرداخت، که به این منظور از پرسشنامه استاندارد گاگلیلمینو استفاده شد.
یافته‌ها: در مجموع 225 دانشجو که 68 درصد از آنها مونث بودند، در این پژوهش شرکت داشتند. میانگین امتیاز کلی دانشجویان از پرسشنامه تعیین سطح آمادگی یادگیری خودراهبر 05/19±44/214 امتیاز بود. 8 درصد از دانشجویان از سطح پایین‌، 8/13 درصد از سطح متوسط و 2/78 درصد از سطح بالای آمادگی یادگیری خودراهبر برخوردار بودند. رابطه آماری معناداری میان سن (003/0= P) و جنسیت (04/0= P) دانشجویان با سطح آمادگی یادگیری خودراهبر در آنها وجود داشت. رابطه آماری معناداری میان مقطع تحصیلی دانشجویان با سطح آمادگی یادگیری خودراهبر مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سطح نسبتاً بالایی از آمادگی یادگیری خودراهبر برخوردارند. با این حال بازبینی برنامه‌های آموزشی دانشجویان پرستاری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد (تاکید بیشتر بر یادگیری گروهی و تفکر انتقادی) و توجه به اصل دانشجومحوری در فرایند آموزش می‌تواند به ارتقای مهارت دانشجویان در این زمینه کمک کند.
 
واژه‌های کلیدی: یادگیری خودراهبر، دانشجویان پرستاری، یادگیری مادام‌العمر، آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
     
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/9 | پذیرش: 1400/9/12 | انتشار: 1400/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohrabi S, Habibi A, Arabzadeh N. Assessment of self-directed learning readiness in nursing students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. 3 JNE. 2022; 10 (6)
URL: http://jne.ir/article-1-1313-fa.html

احمدی سلیمان، سهرابی سمیه، حبیبی امین، عرب زاده ندا. بررسی سطح آمادگی یادگیری خودراهبر در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. آموزش پرستاری. 1400; 10 (6)

URL: http://jne.ir/article-1-1313-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4374