مقایسه تأثیر آموزش حضوری و غیرحضوری داروهای احیا بر دانش دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد سال 1399
|
مینا فنایی ، مینا جوزی ، فاطمه سلمانی  |
دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران، ، minajouzi@pnu.iaun.ac.ir |
|
چکیده: (1716 مشاهده) |
مقدمه: در نیمی از ایستهای قلبی پرستاران اولین کسانی هستند که شروع به عملیات احیا میکنند. بنابراین یکی از الزامات پرستاران و دانشجویان پرستاری،کسب دانش لازم در خصوص داروهای احیا میباشد. هدف از این مطالعه، مقایسه تأثیر آموزش داروهای احیا به روشهای حضوری و غیرحضوری بر دانش دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد سال 1399 بود.
روش کار: پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون میباشد. نمونه پژوهش شامل 60 نفر از دانشجویان ترم 4 و 5 دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد نجفآباد در سال 1399 بودند. آموزشها در خصوص داروهای احیا در سه گروه، بهصورت حضوری، غیرحضوری آنلاین و آفلاین انجام شد. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 18 و آزمونهای آماری آنالیز واریانس یکطرفه و کای اسکوئر استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات دانش مربوط به احیای قلبی ریوی در آموزش حضوری (قبل 45/9 و بعد25/16)، غیرحضوری آنلاین (قبل 6/9 و بعد 15) و غیرحضوری آفلاین (قبل 4/10 و بعد 2/14) بود (001/0> P) و آموزش حضوری در یادگیری دانشجویان مؤثرتر است (001/0> P).
نتیجهگیری: تحلیل یافتههای پژوهش بیانگر تأثیر گذاری بیشتر آموزش حضوری در مقایسه با آموزش غیرحضوری آنلاین و آفلاین بود. اتخاذ تمهیداتی از سوی مدیران نظام سلامت جهت برنامهریزی در راستای ارائه آموزش احیای قلبی ریوی میتواند نتایج مثبتی برای مراکز آموزشی و درمانی بههمراه داشته باشد.
|
|
واژههای کلیدی: احیای قلبی ریوی، آموزش حضوری، آموزش غیرحضوری، دانش، دانشجویان پرستاری. |
|
متن کامل [PDF 298 kb]
(636 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/6/15 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/12/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|