مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی، آموزش شناختی- رفتاری و آموزش ترکیبی به مادران بر حافظه کاری و تکانشگری کودکان با اختلال کاستی توجه-بیش فعالی
|
مسعود برشان ، مریم چرامی ، رضا احمدی ، احمد غضنفری |
استادیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران |
|
چکیده: (1144 مشاهده) |
مقدمه: کودکان با اختلال کاستی توجه- بیش فعالی با مشکلاتی در زمینه حافظه کاری و تکانشگری مواجه هستند و وضعیت روانی مادران خود را تحت تاثیر قرار می دهند. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی، آموزش شناختی- رفتاری و آموزش ترکیبی به مادران بر حافظه کاری و تکانشگری کودکان 7 تا 9 سال با اختلال کاستی توجه-بیش فعالی شهر کرمان بود.
روش کار: طرح پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه مادران و کودکان پسر پایه های اول تا سوم دوره اول ابتدایی دارای اختلال نقص توجه–بیش فعالی شهر کرمان بود. حجم نمونه شامل 60 نفر (15 نفر در هر گروه) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در گروه های کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزارهای اندازه گیری پرسشنامه تکانشگری و پرسشنامه کارکردهای اجرایی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل کواریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد تفاوت معناداری بین میانگین نمرات سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری متغیرهای حافظه کاری و تکانشگری کودکان با اختلال کاستی توجه بیش فعالی وجود داشت. میانگین و انحراف معیار متغیر حافظه کاری در مرحله پس آزمون در آموزش ذهن آگاهی 34/19±31/4، در شناختی- رفتاری20/18±85/4، در ترکیبی 51/22±14/5 و در گروه کنترل 88/81±40/8 و در متغیر تکانشگری در آموزش ذهن آگاهی 37/19±08/4، در شناختی-رفتاری 08/23±56/4، در ترکیبی 02/17±67/3 و در گروه کنترل 83/30±24/4 به دست آمد (001/0>p).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش گروهی ذهن آگاهی، آموزش شناختی-رفتاری و آموزش ترکیبی به مادران موجب افزایش حافظه کاری و کاهش تکانشگری در کودکان با اختلال کاستی توجه- بیش فعالی شده است.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش شناختی-رفتاری، اختلال کاستی توجه- بیش فعالی، تکانشگری، حافظه کاری، ذهن آگاهی، کودکان 7 تا 9 سال. |
|
متن کامل [PDF 320 kb]
(610 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/11/11 | پذیرش: 1401/7/13 | انتشار: 1401/10/10
|
|
|
|