مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک و آموزش مبتنی بر فراشناخت بر نیازهای اساسی روانشناختی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2
|
فاطمه پهلوان ، خسرو رمضانی ، یوسف رسولی  |
استادیار، گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، Kh.ramezani@gmail.com |
|
چکیده: (1437 مشاهده) |
مقدمه: سلامت جسمانی و روانی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با نیازهای بنیادین روانشناختی ارتباط دارد. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیک و آموزش مبتنی بر فراشناخت بر نیازهای بنیادین روانشناختی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شده است.
روش کار: مطالعه حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به بیمارستان شهدای نیریز در استان فارس در سال 1400 بودند. تعداد 60 تن بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 به شیوه هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک کنترل جایدهی شدند( هر گروه 20 نفر). جمع آوری دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی، مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی BPNS)) انجام شد. پس از اجرای پیشآزمون، گروهای آزمایش 1 و 2 تحت 12 جلسه 75 دقیقه ای (هفته ای 2 جلسه) رفتار درمانی دیالکتیک و آمورش مبتنی بر فراشناخت بصورت جداگانه قرار گرفتند. تحلیل دادهها در نرم افزار Spssنسخه 23 انجام شد (0/05P<).
یافتهها: بین گروهها از نظر سن، جنسیت، تحصیلات، اشتغال و تأهل تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05<P). رفتار درمانی دیالکتیک و آموزش مبتنی بر فراشناخت هر دو منجر به افزایش نیازهای بنیادین روانشناختی و زیر مقیاس های شایستگی، خودپیروی و ارتباط در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شد (0/001P<).
نتیجهگیری: رفتار درمانی دیالکتیک و آموزش مبتنی بر فراشناخت هر دو منجر به افزایش نیازهای بنیادین روانشناختی گردید. پیشنهاد میشود که از این مداخله ها با اولویت رفتار درمانی دیالکتیک جهت توانبخشی بیمارن دیابتی نوع 2 استفاده گردد.
|
|
واژههای کلیدی: رفتاردرمانی دیالکتیک، آموزش فراشناخت، نیازهای اساسی روانشناختی، بیماران دیابتی نوع 22 |
|
متن کامل [PDF 305 kb]
(535 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/6/11 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|