[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1402 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 9-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نگرش به ازدواج دانشجویان دختر قبل و بعد از برگزاری درس دانش خانواده
معصومه حیدری ، ازیتا کیانی آسیابر ، شفیقه محمدی تبار
استادیار، گروه مامایی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران ، kiani@shahed.ac.ir
چکیده:   (1476 مشاهده)
مقدمه: در سال‌های اخیر تغییراتی در نگرش دختران به ازدواج به وجود آمده و تمایل آنان برای ازدواج را تحت تاثیر قرار داده است. تحقیق حاضر با هدف مقایسه نگرش به ازدواج دانشجویان دختر دانشگاه شاهد قبل و بعد از برگزاری درس دانش خانواده در نیم سال اول 1400-1399 انجام شد.
روش کار: روش پژوهش توصیفی – تحلیلی از نوع مقایسه قبل و بعد بود. پژوهش بر روی 159 نفر از دانشجویان دختر مقطع لیسانس دانشگاه شاهد در شهر تهران انجام شد. نمونه گیری به صورت در دسترس انجام شد و نمونه‏ها، دانشجویانی بودند که در نیم سال دوم 1400-1399، درس دو واحدی جمعیت و دانش خانواده را اخذ کرده بودند. گردآوری داده ها با استفاده از مقیاس نگرش به ازدواج (MAS) با چهار زیر مقیاس دیدگاه‏های خوش بینانه، بدبینانه، واقع گرایانه و ایده‏آل گرایانه بود. پرسشنامه یک بار قبل از شروع درس و بار دوم سه ماه بعد( بعد از اتمام 14 جلسه تدریس درس جمعیت و دانش خانواده) توسط دانشجویان تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار Spss نسخه 21 انجام شد.
یافته ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 88/3 ±19/21 سال بود. تفاوت نگرش کلی به‏ ازدواج قبل 48/9 ±87/77 و بعد 25/9 ±57/83  معنی دار بود (001/0>p). زیر مقیاس های نگرش به ازدواج شامل نگرش خوش بینانه، ایده آل گرایانه و واقع گرایانه به ازدواج، قبل و بعد، تفاوت معنی دار داشت (001/0>p)، اما نگرش بدبینانه تفاوت معنی دار (615/0=p) نداشت. 
نتیجه‏ گیری: با توجه به نتایج تحقیق، درس جمعیت و دانش خانواده، نگرش کلی به ازدواج را بهبود بخشیده، لذا با توجه به کاهش نرخ ازدواج در سالهای اخیر، بهتر است، این درس در سال اول تحصیل ارائه شود تا انگیزه ازدواج زودتر در دانشجویان ایجاد شود.
 
واژه‌های کلیدی: دانشجویان دختر، ازدواج، دانش خانواده، جمعیت، نگرش.
متن کامل [PDF 291 kb]   (668 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/6/13 | پذیرش: 1402/5/10 | انتشار: 1402/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari M, Kiani asiabar A, Mohammaditabar S. Comparison of Attitude Towards Marriage of Female Students Before and After Family Knowledge Course. 3 JNE 2023; 12 (3) :1-9
URL: http://jne.ir/article-1-1462-fa.html

حیدری معصومه، کیانی آسیابر ازیتا، محمدی تبار شفیقه. مقایسه نگرش به ازدواج دانشجویان دختر قبل و بعد از برگزاری درس دانش خانواده. آموزش پرستاری. 1402; 12 (3) :1-9

URL: http://jne.ir/article-1-1462-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710