[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1403 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 74-64 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و روانسنجی پرسشنامه‌ی کاربست اخلاق در آموزش مجازی در دانشجویان
محمدامین شادمان ، فرحناز کمالی ، راضیه باقرزاده ، شهناز پولادی
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ، Pouladi2008@gmail.com
چکیده:   (757 مشاهده)
مقدمه: آموزش مجازی با چالش‌های اخلاقی همراه می‌باشد. طراحی ابزارهایی روا و پایا جهت سنجش عملکرد اخلاقی در آموزش مجازی حائز اهمیت است. هدف از این مطالعه طراحی و روانسنجی پرسشنامه کاربست اخلاق در آموزش مجازی در دانشجویان می‌باشد.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع پژوهش روش‌شناسی، بر روی 264 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر طی سال‌های 02-1401 انجام شد. طراحی و روانسنجی پرسشنامه کاربست اخلاق با استفاده از روش والتز (2010) طی چهار مرحله انجام پذیرفت. روایی صوری و روایی محتوا در دو بخش کمی و کیفی و همچنین جهت همبستگی درونی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت آنالیز داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد.
یافته‌ها: مفهوم نظری کاربست اخلاق در دانشجویان در شش حیطه صداقت تحصیلی، حفظ حریم خصوصی و محرمانه ماندن اطلاعات افراد، اجتناب از تقلب، رعایت نظم، رعایت ادب و احترام، و آرامش روانی استخراج شد. پرسشنامه کاربست اخلاق با 35 گویه از نسبت روایی محتوا (84/0=CVR)، شاخص روایی محتوا (93/0=CVI) و پایایی درونی ابزار با ضریب آلفای کرونباخ 92/0 برخوردار است.
نتیجه‌گیری: پرسشنامه طراحی شده دارای ویژگی‌های روانسنجی مطلوبی می‌باشد و از استحکام و اعتبار لازم برخوردار است و قابلیت بکارگیری آن توسط سایر دانشجویان را دارا می‌باشد. به منظور توسعه مفهوم کاربست اخلاق و تعیین دقیق حیطه‌های آن انجام مطالعات کیفی همراه با روایی سازه پیشنهاد می‌شود.

 
واژه‌های کلیدی: روانسنجی، پرسشنامه، اخلاق، آموزش مجازی، دانشجویان
متن کامل [PDF 388 kb]   (344 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/15 | پذیرش: 1403/3/20 | انتشار: 1403/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shadman M A, Kamali F, Bagherzadeh R, Pouladi S. Design and Psychometrics of the Application of Ethics Questionnaire in Virtual Education in Students. 3 JNE 2024; 13 (2) :64-74
URL: http://jne.ir/article-1-1594-fa.html

شادمان محمدامین، کمالی فرحناز، باقرزاده راضیه، پولادی شهناز. طراحی و روانسنجی پرسشنامه‌ی کاربست اخلاق در آموزش مجازی در دانشجویان. آموزش پرستاری. 1403; 13 (2) :64-74

URL: http://jne.ir/article-1-1594-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710