طراحی و روانسنجی پرسشنامهی کاربست اخلاق در آموزش مجازی در دانشجویان
|
محمدامین شادمان ، فرحناز کمالی ، راضیه باقرزاده ، شهناز پولادی  |
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ، Pouladi2008@gmail.com |
|
چکیده: (757 مشاهده) |
مقدمه: آموزش مجازی با چالشهای اخلاقی همراه میباشد. طراحی ابزارهایی روا و پایا جهت سنجش عملکرد اخلاقی در آموزش مجازی حائز اهمیت است. هدف از این مطالعه طراحی و روانسنجی پرسشنامه کاربست اخلاق در آموزش مجازی در دانشجویان میباشد.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع پژوهش روششناسی، بر روی 264 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر طی سالهای 02-1401 انجام شد. طراحی و روانسنجی پرسشنامه کاربست اخلاق با استفاده از روش والتز (2010) طی چهار مرحله انجام پذیرفت. روایی صوری و روایی محتوا در دو بخش کمی و کیفی و همچنین جهت همبستگی درونی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت آنالیز دادهها از نرم افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد.
یافتهها: مفهوم نظری کاربست اخلاق در دانشجویان در شش حیطه صداقت تحصیلی، حفظ حریم خصوصی و محرمانه ماندن اطلاعات افراد، اجتناب از تقلب، رعایت نظم، رعایت ادب و احترام، و آرامش روانی استخراج شد. پرسشنامه کاربست اخلاق با 35 گویه از نسبت روایی محتوا (84/0=CVR)، شاخص روایی محتوا (93/0=CVI) و پایایی درونی ابزار با ضریب آلفای کرونباخ 92/0 برخوردار است.
نتیجهگیری: پرسشنامه طراحی شده دارای ویژگیهای روانسنجی مطلوبی میباشد و از استحکام و اعتبار لازم برخوردار است و قابلیت بکارگیری آن توسط سایر دانشجویان را دارا میباشد. به منظور توسعه مفهوم کاربست اخلاق و تعیین دقیق حیطههای آن انجام مطالعات کیفی همراه با روایی سازه پیشنهاد میشود.
|
|
واژههای کلیدی: روانسنجی، پرسشنامه، اخلاق، آموزش مجازی، دانشجویان |
|
متن کامل [PDF 388 kb]
(344 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/12/15 | پذیرش: 1403/3/20 | انتشار: 1403/4/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|