اثربخشی گروه درمانی پذیرش و تعهد بر تاب آوری و تکانش گری در نوجوانان دارای رفتارهای خودجرحی
|
بهمن کرد تمینی ، آسیه گردهانی  |
دانشگاه سیستان وبلوچستان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، bahkordt@gmail.com |
|
چکیده: (634 مشاهده) |
مقدمه: خودجرحی یا خودزنی در نوجوانان به رفتارهای خودآسیب رسان عمدی اشاره دارد که فاقد هر گونه قصد یا نیت از پیش تعیین شده است. پژوهش حاضر جهت تعیین اثربخشی گروه درمانی پذیرش و تعهد بر تاب آوری و کاهش تکانش گری در نوجوانان دارای رفتارهای خودجرحی در شهر ایرانشهر انجام گردید. توجه به رفتارهای خود جرحی به عنوان یک آسیب در دوره نوجوانی می تواند فرد را از عوارض بلند مدت یا همیشگی که همراه آن هست محافظت کند.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان مقطع متوسطه دوره دوم در شهر ایرانشهر درسال 1403 بودند. در این پژوهش تعداد 30 نفر دانش آموز به صورت غیر تصادفی انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های مداخله وکنترل گمارده شدند (هرگروه 15نفر). گروه مداخله درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد را طی یک دوره 8 جلسه ای 90 دقیقه ای براساس پروتکل هیز و همکاران دریافت کردند. پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه رفتارهای خود آسیب رسان کلونسکی و گلن (2003)، مقیاس تکانشگری بارت (2004) و پرسشنامه تاب آوری کانر و دیودسون (2003) پاسخ بودند. درنهایت دادهها با نرم افزار SPSS26و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس دادهها نشان داد که مداخله گروه درمانی پذیرش و تعهد باعث کاهش تکانش گری01/0≥P ،49/5= F) و افزایش تاب آوری (01/0≥P ، 008/95= F) نوجوانان وگروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل شده است.
نتیجه گیری: بر مبنای یافتههای حاصل میتوان گفت مداخله گروه درمانی پذیرش و تعهد بر تاب آوری و کاهش تکانش گری در نوجوانان دارای رفتارهای خودجرحی مؤثر بود، لذا پیشنهاد میشود این رویکرد برای دانش آموزان دارای رفتارهای خودجرحی مورد استفاده قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: تاب آوری، پذیرش و تعهد، تکانشگری، خودجرحی، نوجوانان. |
|
متن کامل [PDF 368 kb]
(206 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/3/4 | پذیرش: 1403/11/29 | انتشار: 1403/11/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|