[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1403 ) ::
جلد 13 شماره 6 صفحات 92-79 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل سازمانی موثر در بروز مراقبت مشفقانه از دید پرستاران بخش کرونای بیمارستان‌های شهریزد: یک مطالعه کیفی
قاسم فتاحی اردکان ، سعید وزیری یزدی ، سید علیرضا افشانی ، یاسر رضاپور
دانشگاه آزاد اسلامی ، S.vaziri@iauyazd.ac.ir
چکیده:   (498 مشاهده)
مقدمه:درهمه‌گیری بیماری کووید-19، پرستاران به عنوان ستون‌های اصلی نظام سلامت، در صف اول مقابله با این بیماری قرار داشتند.کیفیت مراقبت ارائه شده توسط پرستاران به ویژه در شرایط سخت همه‌گیری، می‌تواند تأثیر به‌سزایی بر روند بهبود بیماران داشته باشد. در این میان، مراقبتمشفقانه که نه تنها ابعاد فنی و پزشکی بلکه حوزه‌های روانشناختی، اخلاقی و معنوی را نیز دربرمی‌گیرد، اهمیت مضاعفی یافته است. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل سازمانی موثر در بروز مراقبت‌مشفقانه از دید پرستاران بخش کرونا انجام گرفته
است.
روش کار: این مطالعه با استفاده از رویکرد کیفی و براساس راهبرد پدیدارشناسی توصیفی انجام پذیرفت. نمونه‌گیری به ‌صورت غیرتصادفی و هدفمند درتابستان 1400 از میان پرستاران بخش‌های کووید-19 در بیمارستان‌های شهدای کارگر وشهید رهنمون شهر یزد انجام شد. اطلاعات از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته تا رسیدن به اشباع داده‌ها یعنی تا نفر شانزدهم (16) بارعایت اصول اخلاقی و کسب اجازه از مصاحبه شوندگان جمع‌آوری شدند. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش کلایزی و در ۷ مرحله صورت گرفت.
یافتهها: پس از استخراج و تحلیل مفاهیم، 23زیردرون مایه و درنهایت 7 درون مایه اصلی شامل مسائل مادی و رفاهیات، تامین امنیت، مدیران کارآمد سازمانی،کاهش فشار کاری، تدارک امکانات درمانی، ایجاد زمینه رشد و ترقی پرسنل و ارزش قائل شدن سیستم برای پرستار استخراج شد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که مراقبت مشفقانه نیازمند یک بستر سازمانی مستحکم و پشتیبان است که شامل عوامل مدیریتی، فرهنگی و آموزشی می‌باشدکه شناخت و تقویت این عوامل می‌تواند زمینه‌ساز بروز مراقبت‌مشفقانه شده و در نهایت به سلامت بهتر بیماران منجر گردد. از نتایج این پژوهش می‌توان جهت شناساندن وگسترش این نوع مراقبت در مراکز درمانی و بالتبع آن رسیدگی بهتر به بیماران و بهبودی سریعتر آنان بهره جست.

 
واژه‌های کلیدی: پرستاران، شفقت، عوامل سازمانی، کووید-19، کیفی، مراقبت
متن کامل [PDF 338 kb]   (204 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/15 | پذیرش: 1403/12/1 | انتشار: 1403/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

fattahi ardakan G, vaziri yazdi S, Afshani S, Rezapour Y. Organizational Factors Affecting the Emergence of Compassionate Care from the Perspective of Nurses in the COVID-19 Wards of Hospitals in Yazd City: A Qualitative Study. 3 JNE 2025; 13 (6) :79-92
URL: http://jne.ir/article-1-1611-fa.html

فتاحی اردکان قاسم، وزیری یزدی سعید، افشانی سید علیرضا، رضاپور یاسر. عوامل سازمانی موثر در بروز مراقبت مشفقانه از دید پرستاران بخش کرونای بیمارستان‌های شهریزد: یک مطالعه کیفی. آموزش پرستاری. 1403; 13 (6) :79-92

URL: http://jne.ir/article-1-1611-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4710