تاثیر آموزش درمان مبتنی بر تحلیل تابعی بر انعطافپذیری شناختی، شادکامی، سازگاری هیجانی و کاهش وزن مردان مبتلا به چاقی
|
قاسم وزیری ، علیرضا ماردپور ، قادر زاده باقری  |
استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، Maredpour@iau.ac.ir |
|
چکیده: (38 مشاهده) |
مقدمه: چاقی ارتباط نزدیکی با سلامت و شاخصهای روانی از جمله انعطافپذیری شناختی، شادکامی، سازگاری هیجانی و وزن دارد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش درمان مبتنی بر تحلیل تابعی بر انعطافپذیری شناختی، شادکامی، سازگاری هیجانی و کاهش وزن در آقایان مبتلا به چاقی شهر شیراز انجام گردید
روشکار: این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با یک گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش مردان مبتلا به چاقی شیراز (ایران) در سال 1404 بودند که از میان آنها 24 نفر با شرایط ورود به پژوهش با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده در گروه آزمون و کنترل (هر گروه 12 نفر) قرار گرفتند. آقایان مورد مطالعه با فرم جمعیت شناختی، پرسشنامههای: انعطافپذیری شناختی، شادکامی آکسفورد، سازگاری هیجانی و مقیاس چاقی مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمون تحت مداخله 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش درمان مبتنی بر تحلیل تابعی قرار گرفت. دادهها با استفاده از آنالیز کوواریانس چندمتغیره در سطح معناداری (05/0>P) تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش درمان مبتنی بر تحلیل تابعی تأثیر معناداری بر میانگین نمرههای: انعطافپذیری شناختی، شادکامی، سازگاری هیجانی داشت (001/0>P)، اما بر کاهش وزن تاثیر نداشت (05/0<P). بیشترین اندازه اثر بهترتیب مربوط به سازگاری هیجانی (39/0)، انعطافپذیری شناختی (28/0) و شادکامی (25/0) بود.
نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که آموزش درمان مبتنی بر تحلیل تابعی میتواند منجر بهبود انعطافپذیری شناختی ، شادکامی، سازگاری هیجانی گردد اما بر کاهش وزن تاثیر نداشته است. لذا بهکارگیری این روش ساده، مفید و کم هزینه توسط متخصصان بهداشت روان، پرستاران و روانشناسان دوره دیده در جامعه مردان مبتلا به چاقی همراه با یک برنامه ورزشی توصیه میشود.
|
|
واژههای کلیدی: درمان مبتنی بر تحلیل تابعی، انعطافپذیری شناختی، شادکامی، سازگاری هیجانی، چاقی، کاهش وزن |
|
متن کامل [PDF 473 kb]
(20 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1404/4/4 | پذیرش: 1404/5/9 | انتشار: 1404/4/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|