| تأثیر استراتژی نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی و یادگیری معنیدار خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی در دانش آموزان | 
								
								  | منصوره کلهر    ،    گلنار مهران    | 
								
								  | مرکز مشاوره آموزشوپرورش شهریار، تهران، ایران ، mn_kalhor@yahoo.com | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (6487 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: نقشه مفهومی ابزاری ترسیمی برای سازماندهی و ارائه دانش است. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر استراتژی نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی و یادگیری معنیدار خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی در دانش آموزان انجام گرفت. روش کار: این پژوهش یک طرح شبه آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. نمونه شامل 61 دانشآموز دختر پایه سوم دبیرستان شهر کرج بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش برای سنجش یادگیری معنیدار و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان یک آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته بود. سؤالهای آزمون بر اساس طبقهبندی حوزه شناختی بلوم (Bloom) تهیه شدند. از سؤالهای نقشه مفهومی و سؤالهای سطوح (تحلیل، ترکیب و ارزیابی) برای سنجش یادگیری معنیدار استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل و با نرمافزار Spss نسخه 5/11تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد استراتژی نقشه مفهومی باعث افزایش یادگیری درس زبان انگلیسی (026/0= p) و یادگیری معنیدار خواندن و درک مطلب انگلیسی (0001/0p=) در دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش تأثیر مثبت نقشه مفهومی بر پیشرفت و یادگیری معنادار خواندن و درک مطلب انگلیسی دانش آموزان را نشان داد. توصیه میشود دانش آموزان با بهکارگیری نقشه مفهومی موجب عمیقتر شدن یادگیری و پیشرفت تحصیلی خود شوند و مجریان، مربیان حوزه آموزش از نقشه مفهومی بهعنوان استراتژی تدریس، تکلیف یادگیری و ابزار ارزشیابی در آموزش استفاده کنند. | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  نقشه مفهومی، یادگیری معنیدار، پیشرفت تحصیلی | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 659 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (3781 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  عمومى دریافت: 1395/5/4 | پذیرش: 1396/2/3 | انتشار: 1396/2/3
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |