مقایسه روش آموزش حل مسئله و مشارکتی بر یادگیری بالینی، اضطراب و رضایت دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک
|
معصومه سادات موسوی ، مختار محمودی ، داود حکمت پو ، پروانه عسگری  |
دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده ی پرستاری و مامایی، تهران،ایران ، mahmodimokhtar85@gmail.com |
|
چکیده: (5357 مشاهده) |
مقدمه: با توجه به اهمیت ارتقای آموزش پرستاری، نیازمند استفاده از روشهایی هستیم که توانایی ایجاد دانش و مهارت لازم را در دانشجویان داشته باشند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سه روش آموزشی حل مسئله، مشارکتی و رایج بر یادگیری بالینی، اضطراب و رضایت دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار : این پژوهش نیمه تجربی در فاصله سالهای 1394 تا 1396 در بخش های ویژه، بیمارستان امیرالمومنین اراک انجام شد. افراد تحت پژوهش تعداد 60 دانشجوی رشته کارشناسی پرستاری بودند که به روش تصادفی بلوکبندی شدهی ثابت انتخاب شدند و به طور تصادفی به سه گروه 20 نفره تقسیم و وارد مطالعه شدند. پس از اجرای پیشآزمون دانشجویان گروه کنترل به روش رایج و گروههای مداخله، یک گروه به روش مشارکتی و گروه دیگر به روش حل مسئله به مدت 9 روز تحت آموزش قرار گرفتند. در پایان کارآموزی از هر سه گروه پس آزمون گرفته شد و پرسشنامههای (اشپیل برگر و پژوهشگر ساخته) تکمیل شد. در نهایت داده ها با نرم افزار spss نسخه 16 آمار توصیفی و استنباطی (آنالیزواریانس، کای اسکوئر، کروسکال والیس، ویلکاکسون، تست دقیق فیشر) آنالیز شدند.
یافته ها: میانگین های نمره یادگیری در سه گروه آموزشی بعد از مداخله با یکدیگر اختلاف معنادار آماری داشت(0001/0=p ) به گونهای که بعد از مداخله میانگین نمره یادگیری در روش حل مسئله و مشارکتی بالاتر از روش معمول بود. درحالی که بین میانگین رضایت در سه گروه و اضطراب آشکار بعد از مداخله در سه گروه تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد(p>0.05) اما تفاوت آماری معنیداری بین اضطراب نهان در سه گروه وجود داشت.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که دو روش آموزش حل مسئله و مشارکتی باعث ارتقاء مهارتهای بالینی و کاهش اضطراب دانشجویان شده است؛ لذا پیشنهاد میشود جهت ارتقاء یادگیری بالینی دانشجویان از این دو روش در آموزش بالینی نیز استفاده شود. |
|
واژههای کلیدی: دانشجویان پرستاری، حل مسئله، یادگیری مشارکتی، اضطراب، رضایت مندی |
|
متن کامل [PDF 536 kb]
(2876 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/8/30 | پذیرش: 1397/3/5 | انتشار: 1397/3/5
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|