| 
                                  بررسی ارتباط عوامل تنش زای محیط بالین و خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 94
                                   | 
                                
								
								     شراره خسروی        ،    محبوبه سجادی        ،    فاطمه مهرابی         | 
								
								
								  | کارشناس ارشد پرستاری داخلی جراحی،گروه پرستاری، دانشکده پرستاری ، دانشگاه علوم پزشکی اراک ، اراک، ایران ، fmehrabi1392@gmail.com | 
								
								
								   | 
								
                                
								  | 
                                  چکیده:       (4544 مشاهده)  | 
								
								
								  مقدمه: آموزش بالینی، بخش اساسی و مهم آموزش در علوم پزشکی میباشد که برای تربیت افراد کارآمد و شایسته ضروری میباشد. دانشجویان پرستاری با تنشهای زیادی به خصوص در محیط بالین مواجه میباشند. این تنشها میتوانند مانع از تربیت پرستاران ماهر و خودکارآمد گردد. هدف از این پژوهش تعیین ارتباط عوامل تنش زای محیط بالین و خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری میباشد. 
روش کار: این مطالعه همبستگی در سال تحصیلی 93-94 بر روی کلیه دانشجویان پرستاری سال چهارم (ترم 7 و 8) که به روش سرشماری انتخاب شدند (88 نفر)، در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد. ابزارگرد آوری دادهها شامل سه قسمت؛ اطلاعات فردی، پرسشنامه ارزشیابی تنش محیط بالین کک وکلیهامر و پرسشنامه خودکارآمدی بالینی بود. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرم افزار SPSS نسخه 21 و آمار توصیفی و همبستگی پیرسون انجام شد. 
یافتهها: نمره خودکارآمدی دانشجویان پرستاری 19/21±8/152 بود که در سطح بالا قرار میگیرد. بیشترین امتیاز مربوط به حیطه انجام برنامه مراقبتی (9/84±5/11) و کمترین امتیاز مربوط به ارزشیابی برنامه مراقبتی (11/80±5/16) بود. نمره تنش محیط بالین در آنها 13/12 ±46/54 بود که "اولین تجربه بالین" به عنوان تنش زا ترین آیتم شناخته شد. بین عوامل تنش زای محیط بالین و خودکارآمدی بالینی دانشجویان عرصه پرستاری ارتباط آماری معناداری مشاهده نشد. اگرچه بین تنش محیط بالین و خودکارآمدی با جنسیت و معدل ارتباط آماری معناداری وجود داشت (05/0P<). 
نتیجه گیری: طبق یافته اصلی این مطالعه، ارتباطی بین تنش محیط بالین و خود کارآمدی بالینی یافت نشد. اما با عنایت به اینکه محیط آموزش بالین مهمترین بخش در آموزش پرستاری است و دانشجویان پرستاری بیشتر وقت تحصیل خود را در محیط بالین سپری میکنند، توجه به کاهش تنش در این محیط و به دنبال آن خودکارآمدی دانشجو اهمیت ویژهای دارد. 
  | 
								
								
								   | 
								
								
								  | واژههای کلیدی:  آموزش بالینی، خود کارآمدی بالینی، تنش محیط بالین، دانشجویان پرستاری | 
								
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  متن کامل  [PDF 838 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (2478 دریافت) 
                                     
                                    
                                  | 
								
								
								  
                                  نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي   دریافت: 1397/11/26 | انتشار: 1398/4/24
                                   | 
								
                                
                                  
                                    | 
                                    
                                         | 
                                  
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  
                                   | 
								
								
								   | 
								
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
								
                                
                                | 
                                 |