آموزش و ثبت پیگیری پس از ترخیص بر اساس استاندارد های اعتباربخشی در بخشهای کودکان شهر اصفهان
|
زهرا زمانی ، محبوبه نم نباتی ، مسعود فردوسی ، شهره ضیایی |
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، article_170@yahoo.com |
|
چکیده: (1006 مشاهده) |
مقدمه: آموزش به بیمار، مددجویان را برای مراقبت از خود توانمند می سازد. کودکان به تنهایی توانایی خود مراقبتی ندارند و والدین مسئول مراقبت از آنها هستند. این مطالعه به بررسی "آموزش و ثبت پیگیری پس از ترخیص" به مادران با کودکان در حال ترخیص، بر اساس استانداردهای اعتبار بخشی ایران، پرداخته است.
روش کار: روش پژوهش مقطعی و توصیفی تحلیلی بود. این مطالعه در سال 1395 به بررسی 231 مادر با کودک در حال ترخیص در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخته است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه و چک لیست محقق ساخته بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (05/0p<) و نرم افزار16 SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: میانگین نمره کل ثبت "آموزش پیگیری پس از ترخیص" توسط پزشک، با میانگین نمره آموزشهای دریافت شده توسط مادر، اختلاف معنی داری داشت (002/0=P). میانگین نمره کل ثبت "آموزش پیگیری پس از ترخیص" توسط پرستار با میانگین نمره آموزشهای دریافت شده توسط مادر، اختلاف معنی داری داشت (001/0>P). ضریب توافق ثبت آموزش ارائه شده توسط پزشک و پرستار، با آموزشهای دریافت شده توسط مادر 68% و 85 % بود.
نتیجه گیری: براساس نتایج مطالعه حاضر، ثبت "آموزش پیگیری پس از ترخیص" توسط پزشک بیشتر از آموزش های دریافت شده توسط مادران بود. همچنین ثبت "آموزش پیگیری پس از ترخیص" توسط پرستار نیز بیشتر از آموزش های دریافت شده توسط مادران بود. پیشنهاد می گردد اجرای برنامه آموزش به بیمار از زمان پذیرش تا ترخیص، برنامه ریزی شود و اجرا کنندگان برنامه آموزشی از روش های مختلف آموزشی استفاده نمایند.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش به بیمار، استاندارد های اعتبار بخشی، ثبت، بخش کودکان، برنامه ترخیص |
|
متن کامل [PDF 256 kb]
(323 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/11/21 | پذیرش: 1401/7/13 | انتشار: 1401/9/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|