[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1403 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 57-47 برگشت به فهرست نسخه ها
نظارت و کنترل در سازمان های آموزشی: مرور یکپارچه
راحله جانانی ، محمدحسن صاحبی حق ، سمیه گذرانی ، حمیده زاهدی
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، sahebihagh@yahoo.com
چکیده:   (65 مشاهده)
مقدمه: آموزش موتور اصلی توسعه و همچنین نقطه اتکایی است که هر فعالیتی حول آن می چرخد. برای تحقق واقعی اهداف و مقاصد آموزش، باید کنترل کیفیت و نظارت مؤثر وجود داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی مزایا و چالش های نظارت و کنترل در سازمان های آموزشی است.
روش کار: پژوهش حاضر  مطالعه مروری یکپارچه مبتنی بر مقالات مربوط به مزایا، چالش ها و توصیه های نظارت و کنترل در سازمان های آموزشی  است که با هدف جمع آوری اطلاعات مطالعات صورت گرفته در این زمینه انجام شد. در مطالعه حاضر از روش پیشنهادی Whittemore & Knafl استفاده شد که مشتمل بر پنج مرحله: الف) شناسایی و تعیین هدف، ب) جستجوی منابع، ج) ارزشیابی داده ها، د) تجزیه و تحلیل داده ها و ه) ارائه نتایج است. استفاده از این روش دقت مطالعه را افزایش می دهد.
یافته ها: نتیجه جستجوی جامع اولیه شامل 359 مقاله بود که در نهایت 11 مقاله وارد مطالعه شد.  یافته ها نشان داد مزایا و چالش های نظارت و کنترل در سازمان های آموزشی بسیار زیاد است از عمده ترین مزایا در سازمان های آموزشی تاثیر نظارت و کنترل بر کیفیت آموزشی و بهره وری مدرسان، نشاط و تحریک مدرس به سمت کیفیت برنامه آموزشی و بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموختگان می باشد.
نتیجه گیری: با توجه به اثرات مثبت نظارت و کنترل بر کیفیت آموزش ها، پیشنهاد می گردد سازمان­های آموزشی برنامه مدوّنی برای نظارت و کنترل در سازمان­های خود داشته باشند. همچنین مزایا و چالش­های ذکر شده توجه بیشتر پژوهشگران را به موضوع نظارت و کنترل در دانشگاه­ها می طلبد که این امر می­تواند باعث ارتقاء سطح کیفیت آموزش در دانشگاه­ها و سازمان های آموزشی گردد.

واژه‌های کلیدی: نظارت، کنترل، سازمان­های آموزشی، مطالعه مروری
متن کامل [PDF 434 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/27 | پذیرش: 1403/1/25 | انتشار: 1403/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

janani R, Sahebihagh M H, gozarani S, zahedi H. Supervision and Control in Educational Organizations: An Integrated Review. 3 JNE 2024; 13 (1) :47-57
URL: http://jne.ir/article-1-1539-fa.html

جانانی راحله، صاحبی حق محمدحسن، گذرانی سمیه، زاهدی حمیده. نظارت و کنترل در سازمان های آموزشی: مرور یکپارچه. آموزش پرستاری. 1403; 13 (1) :47-57

URL: http://jne.ir/article-1-1539-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645